123

آگاو/نام انگلیسی: Century plant

آگاو گیاهی است که ارتفاع آن بیش از 2 متر می رسد. بوته بدون ساقه با برگهای ضخیم ,گوشتی , سخت وسبز مایل به خاکستری بوده و بخش بالایی و کناری برگ خاردار و سیاه رنگ می باشد. قسمت انتهایی برگ به بیرون تمایل پیدا کرده و به حالت روزت باز می شود. چنانچه از این گیاه به خوبی نگهداری شود. بعد از 10سال به گل می رود و طول گل نیز به ارتفاع بیش از 3 متر می رسد. پس از گلدهی گیاه به تدریج از بین خواهد رفت. گل های آن به رنگ سبز متمایل به زرد و به صورت خوشه باز می شود. گونه مارجیناتا با برگ هایی با حاشیه زرد و گونه مدیو پیکتا با نوار های زرد طولی در برگ وگونه استریاتا دارای نوار های طولی می باشد.
کشت این گیاه آسان است. نسبت به خشکی خیلی مقاوم بوده و در اقلیم های متعدل در فضای آزاد و در مکانهای سرد در گلخانه یا منازل رشد خوبی می کند. در طول دوره ی استراحت باید در دمای 10تا 12 درجه سانتی گراد نگهداری شود. نور خورشید را می پسندد اما در سایه نیز رشد خوبی دارد. در دوره رشد به اب کمی نیاز داشته و زمانیکه تا حدود دو سوم خاک خشک شد, در آن صورت ابیاری موفق امیز خواهد بود. در طول دوره رکود گیاه به اب کمتری نیاز دارد. با استفاده از کود مایع اماده شده در دوره استراحت, گیاه را بایستی تغذیه کرد. خاک بایستی دارای خلل و فرج زیاد دارای دو قسمت خاک آلی و دو قسمت ماسه درشت یا یک قسمت پیت باشد. تعویض گلدان هرسال در بهار صورت گیرد.
کشور مبدا این گیاه مکزیک است. ازدیاد آگاو از طریق پا جوشهای تولید شده می باشد و بوسیله بذر نیز می توان آنرا تکثیر کرد. بذر آن در اواسط بهار در دمای 21 درجه سانتی گراد به اسانی سبز خواهد شد. این گیاه به پارازیت ها خیلی مقاوم می باشد.



نویسنده: نگاه 1

نظرات

نوشتن نظر

نظری وجود ندارد نوشتن نظر

  •  

Photo info

Popular tags

انتخاب زبان

تصویر اتفاقی