123

سنجاب/ نام انگلیسی: Persian Squirrel

سنجاب ایرانی در میان درختان بلند و کهن سال بلوط زندگی می کند و به دلیل رفتار تغذیه ای خاص, در تکثیر درختان جنگل نقش مهمی دارد. طول بدن این پستاندار 192تا 230 میلی متر , طول دم آن در حدود 128 تا 138 میلی متر و وزنش 300 گرم است . سنجاب ایرانی جثه ای متوسط , دمی بلند و پشمالو ( که 2/3 طول بدن است ) و چشمانی درشت دارد. موهای پشت بدن آن به رنگ خاکستری , سینه و شکمش زرد , و دمش قرمز رنگ است. البته هر چه از قسمت های شمالی جنگل های زاگرس به سمت جنوب می رویم , رنگ دم این جانور به نارنجی تا زرد روشن تغییر می کند. گوش های سنجاب ایرانی کوتاه اما برجسته است و در نوک آن ها تعدادی موی بلند دیده می شود. این نوع سنجاب در دست ها 4 و در پاهایش 5 ناخن تیز و بلند دارد.
سنجاب ایرانی در مناطقی از رشته کوه زاگرس زندگی می کند که هنوز در آن ها درخت های بزرگ بلوط باقی مانده اند , زیرا میوه ی بلوط , غذای اصلی این پستانداران است. سنجاب ها به پنهان کردن دانه های بلوط و ذخیره کردن آن ها علاقه ی زیادی دارند.
جمعیت سنجاب ها نا معلوم است.
سنجاب ها در غرب و جنوب غربی آسیا , قفقاز و جنوب شرقی اروپا , در ایران در مناطق جنگلی زاگرس , از سر دشت در اذربایجان غربی تا چهار محال بختیاری , لرستان , کهگیلویه ی و بویر احمد , و فارس زندگی می کند.
زیستگاه سنجاب ها در قسمتی از کوه های زاگرس , که از درختان بلوط پوشیده شده , محل زندگی سنجاب ایرانی است.
سنجاب ایرانی از میوه ها و دانه های درختان وجوانه ها تغذیه می کند.
سنجاب ماده در بهار بچه می زاید.
جمعیت این گونه در ایران در حال کاهش است.
در ایران علاوه بر سنجاب ایرانی , 4 نوع سنجاب دیگر به نام های سنجاب بلوچی , سنجاب ناخن دراز , سنجاب زمینی و سنجاب زمینی پیر احمد نیز زندگی می کنند.



نویسنده: پیوند دید

نظرات

نوشتن نظر

نظری وجود ندارد نوشتن نظر

  •  

Photo info

Popular tags

انتخاب زبان

تصویر اتفاقی